Request

BIJ12 Opgavemanager IV Rural Area

Opgavemanager IV Rural Area

Info

Function

Opgavemanager IV Rural Area

Location

Utrecht

Hours per week

32 hours per week

Duration

13.10.2025 - 30.09.2026

Application number

SRQ177135

DAS

BIJ12

Closing date

date-icon25.09.2025 clock-icon12:00
Responding to this assignment? You can do so on Striive.

Role description and task arrangements

Opgavemanager Informatievoorziening (IV) Landelijk Gebied

Heb jij ervaring met het opbouwen en aansturen van de informatievoorziening binnen een programmaorganisatie, de goede mix tussen inhoud en proces en affiniteit met een complex en technisch thema?
Wil je een bijdrage leveren aan het organiseren en professionaliseren van de informatievoorziening landelijk gebied voor provincies?
Doe je dat graag binnen een dynamisch en bestuurlijk dossier, waarbij je in staat bent in de hectiek rust te behouden maar ook overzicht en richting te genereren?

De gezamenlijke provincies werken samen aan de aanpak van vraagstukken binnen het landelijk gebied en zijn op zoek naar een stevige en kundige opgavemanager. Hieronder meer over deze uitdagende functie binnen de programma organisatie Landelijk gebied bij het team Informatievoorziening

De opdracht
Sinds de uitspraak van de Raad van State in mei 2019 kenmerkt de stikstofaanpak zich door een zeer hoge dynamiek. Het kabinet en de provincies zijn sinds die tijd op zoek naar houdbare en structurele oplossingen voor de ontstane impasse. De interprovinciale Programmaorganisatie Stikstof en Natuur ondersteunt provincies bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak.
Het nieuwe kabinet heeft de ambitie verhoogd en wil de doelen voor vermindering van de stikstofbelasting van de natuur al in 2030 realiseren. Dit vraagt de komende jaren een forse extra inspanning van alle betrokken partijen. Provincies vervullen een essentiële rol in de gebiedsgerichte aanpak. Daarbij is tevens de ambitie om de stikstofproblematiek niet geïsoleerd aan te pakken, maar in samenhang met andere opgaven in het landelijk gebied.
Rijk en provincies zetten zo samen stappen om tot een echte structurele oplossing te komen. Dit vraagt een duidelijke koers voor de lange termijn en stevige bestuurlijke keuzes.

De interprovinciale programmaorganisatie is georganiseerd langs drie programmalijnen, gericht op de gebiedsgerichte aanpak, uitvoeringsbeleid VTH en transitie landelijk gebied. Met monitoring en data, technisch instrumentarium en juridische kennis ondersteunen we deze opgaven.

Vanuit de programmalijn “Uitvoeringsbeleid VTH en ondersteunend instrumentarium” ondersteunen we bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het beleid, regelgeving en instrumentarium voor VTH. Daarnaast dragen we zorg voor een pro actieve toetsing en inbreng op uitvoerbaarheid en juridische houdbaarheid in de voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming. Verder ondersteunen we programmabreed bij kennisontwikkeling, -deling en -borging over Monitoring en Data stikstof en zorgen we voor programmabrede provinciale inbreng in de doorontwikkeling en optimalisering van AERIUS als instrument voor toestemmingsverlening.

De opgavemanager IV Landelijk Gebied heeft als opdracht de informatiepositie van provincies te versterken met afdoende (grip op) kwalitatieve data/informatie en functionaliteit welke nodig zijn om de doelen / inhoudelijke opgaven van de verschillende beleidsterreinen te kunnen behalen. Dit is zowel van toepassing op de planvorming, de uitvoering en bijsturing daarvan inclusief de gerelateerde besluitvorming en monitoring op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Wie zijn wij?
Het Interprovinciale Programma Landelijk Gebied (IPLG) is een coördinerend en ondersteunend programma. Het helpt de provincies in samenwerking met het Rijk te komen tot een uitvoerbare, haalbare en effectieve aanpak. Ons werk vindt plaats in het centrum van de bestuurlijke besluitvorming. We dragen daar zorg voor ordentelijke en transparante (interprovinciale en interbestuurlijke) besluitvorming in een duidelijk gestructureerd proces.

Wij ondersteunen provincies door te verduidelijken op welke onderdelen (gezamenlijke) koersbepaling van provincies nodig is. We doen dat voor zowel de korte als de langere termijn. En wij brengen in beeld op welke wijze gezamenlijk kan worden gewerkt aan een effectieve aanpak gericht op doelbereik met bijbehorend instrumentarium. We ondersteunen provincies proactief bij het uitvoeren van hun taak in alle fasen van het programma, maar nemen niet hun verantwoordelijkheden over.
Daarnaast ondersteunen we provincies om te komen tot duidelijke (samenwerkings)afspraken met het Rijk, waarbij ieder bijdraagt vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheden.
Het programma IPSN opereert vanuit de vereniging IPO en brengt daarbij de belangenbehartiging en beleidsvorming door het IPO bureau samen met de uitvoerings- en ondersteunende kracht van BIJ12. De programmaorganisatie is daartoe opgebouwd uit zowel medewerkers vanuit IPO bureau als vanuit BIJ12 (een deel van de bemensing wordt door BIJ12 en/of IPO ingehuurd t.b.v. de programmaorganisatie) en versterkt met detacheringen vanuit provincies.

Wie zoeken we?
In de rol van opgavemanager IV Landelijk Gebied ben jij eerste aanspreekpunt voor de programmamanager “Uitvoeringsbeleid VTH en ondersteunend instrumentarium” met betrekking tot de informatievoorziening voor het landelijk gebied ter ondersteuning of uitvoering van politiek-bestuurlijke besluitvorming.
De opgavemanager is in staat het IV-thema binnen en buiten het IPLG programma te positioneren, draagvlak hiervoor te genereren, het vraagarticulatieproces te optimaliseren en de benodigde relaties en verbinding te organiseren en te onderhouden(IV-ambassadeurschap).
Je geeft sturing aan en coördineert de realisatie van duurzame informatievoorzieningen met als doel dat deze optimaal aansluit bij de behoefte van de provincies. Hierbij dient de informatievoorziening te zijn afgestemd op verschillende ruimtelijke niveaus: lokaal, regionaal of landelijk. Van belang is dat gegevens vindbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn en blijven.

Naast de basistaak om bij te dragen aan de informatiebehoefte van provincies spar je o.a. met onze (Rijks- en kennis)partners LVVN, PBL en RIVM over de informatiebehoefte en afstemming. Aanvullend houd je je werkveld in de gaten en zorg je ervoor dat informatievoorzieningen aan blijven sluiten bij ontwikkelingen.
Je bent omgevingsbewust en legt makkelijk verbindingen tussen verschillende opgaven en de manier waarop deze kunnen worden aangepakt.
Je overziet de inhoud van het programma Landelijk Gebied en de bestuurlijke/beleidsmatige keuzes en dilemma’s. Je kunt omgaan met verschillende belangen en een divers krachtenveld. Je werkt en denkt vanuit wat nodig is voor de 12 provincies.

Taken
Concreet houdt deze het volgende in:

  • You will take care of, organize and advise on information policy and information management for provinces from the IPLG as far as the rural area is concerned.

  • You take care of a concrete approach and plan to provide provincial rural information provision that is sustainable and structured towards jointly supported workable solutions. To this end you organize and mobilize the necessary capacity and expertise and manage expectations at the appropriate levels and in the environment (e.g. ambassadorship).

  • You organize the joint development, implementation and use (and possibly management and exploitation) of required information and information products and related processes for them (full IV life cycle) where not provided elsewhere.

  • You will coordinate or lead activities and projects aimed at developing and improving rural information services.

  • You organize the process leading to a joint commitment of the 12 provinces regarding the necessary demand articulation in the field of information provision in the various policy areas within the rural area(e.g. VTH , GGA, SA).

  • You will ensure or contribute to improving data governance and data quality.

  • You will be the right hand for the program manager in the substantive preparation of decision making and, where necessary, think about the progress and further development of the entire IPLG program in the field of nitrogen information.


What do we ask?
You are our dream candidate if:

  • You have academic thinking and working level and extensive managerial experience

  • Have extensive experience in information management.

  • You have proven experience in a complex inter-governmental environment.

  • You have demonstrable experience in organizing (complex) tasks in the field of information management and control.

  • You have demonstrable experience organizing and guiding collaboration across organizations (provinces pre) and within a team in the area of information management.

  • You are a solid personality and interlocutor who can deal with different interests and realities;

  • you have an eye not only for process and support but also for results and can link to content/implementation.

  • You are creative and entrepreneurial: you can improvise and thus increase the agility of the organization.

  • You can continue to work effectively and efficiently under high pressure, keeping fun in the work and doing your job with humor.


The assignment is for 24 - 32 hours per week, for a minimum of 1 year with an option to extend by 2 x 12 months.
The client assumes 45 workable weeks and a maximum of 1440 workable hours per year.

Extension will take place on the basis of contractual conditions remaining the same (including the hourly rate).

Work is currently largely digital, but in the long term more work will be done on location in Utrecht (BIJ12) and in The Hague, whereby consultations will still be partly digital.

Indexation
Any indexation will take place for at most the CBS index figure Service Prices (DPI), table Service Prices; commercial services and transport, index 2021=100, according to the following calculation method: (index figure [new quarter] - index figure [old quarter])/ index figure [old quarter] x 100%. The new quarter is the most recent quarter for which the final index figure is known; the old quarter is the same quarter of the previous year. Indexation is possible once a year, but not earlier than 24 months after commencement of the Contract.

Conditions of performance
The award of the Contract (to the entrepreneur who submits a tender for the present Contract and is eligible for award) and the IPO BIJ12 may not result in an employment relationship. The tenderer should ensure this. When tendering for the present contract it should be borne in mind that the execution of the work will take place under the direct management and supervision of IPO BIJ12. This means that the criteria for self-employment as required under the Deregulation of Assessment of Labor Relations Act (Wet DBA) will not be met. IPO BIJ12 hereby notes that the aforementioned implementation condition is not met if the tenderer is a ZZP-er (regardless of whether this is a sole proprietorship or a BV).

Company data

Company data

BIJ12

Role description and task arrangements

Opgavemanager Informatievoorziening (IV) Landelijk Gebied

Heb jij ervaring met het opbouwen en aansturen van de informatievoorziening binnen een programmaorganisatie, de goede mix tussen inhoud en proces en affiniteit met een complex en technisch thema?
Wil je een bijdrage leveren aan het organiseren en professionaliseren van de informatievoorziening landelijk gebied voor provincies?
Doe je dat graag binnen een dynamisch en bestuurlijk dossier, waarbij je in staat bent in de hectiek rust te behouden maar ook overzicht en richting te genereren?

De gezamenlijke provincies werken samen aan de aanpak van vraagstukken binnen het landelijk gebied en zijn op zoek naar een stevige en kundige opgavemanager. Hieronder meer over deze uitdagende functie binnen de programma organisatie Landelijk gebied bij het team Informatievoorziening

De opdracht
Sinds de uitspraak van de Raad van State in mei 2019 kenmerkt de stikstofaanpak zich door een zeer hoge dynamiek. Het kabinet en de provincies zijn sinds die tijd op zoek naar houdbare en structurele oplossingen voor de ontstane impasse. De interprovinciale Programmaorganisatie Stikstof en Natuur ondersteunt provincies bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak.
Het nieuwe kabinet heeft de ambitie verhoogd en wil de doelen voor vermindering van de stikstofbelasting van de natuur al in 2030 realiseren. Dit vraagt de komende jaren een forse extra inspanning van alle betrokken partijen. Provincies vervullen een essentiële rol in de gebiedsgerichte aanpak. Daarbij is tevens de ambitie om de stikstofproblematiek niet geïsoleerd aan te pakken, maar in samenhang met andere opgaven in het landelijk gebied.
Rijk en provincies zetten zo samen stappen om tot een echte structurele oplossing te komen. Dit vraagt een duidelijke koers voor de lange termijn en stevige bestuurlijke keuzes.

De interprovinciale programmaorganisatie is georganiseerd langs drie programmalijnen, gericht op de gebiedsgerichte aanpak, uitvoeringsbeleid VTH en transitie landelijk gebied. Met monitoring en data, technisch instrumentarium en juridische kennis ondersteunen we deze opgaven.

Vanuit de programmalijn “Uitvoeringsbeleid VTH en ondersteunend instrumentarium” ondersteunen we bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het beleid, regelgeving en instrumentarium voor VTH. Daarnaast dragen we zorg voor een pro actieve toetsing en inbreng op uitvoerbaarheid en juridische houdbaarheid in de voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming. Verder ondersteunen we programmabreed bij kennisontwikkeling, -deling en -borging over Monitoring en Data stikstof en zorgen we voor programmabrede provinciale inbreng in de doorontwikkeling en optimalisering van AERIUS als instrument voor toestemmingsverlening.

De opgavemanager IV Landelijk Gebied heeft als opdracht de informatiepositie van provincies te versterken met afdoende (grip op) kwalitatieve data/informatie en functionaliteit welke nodig zijn om de doelen / inhoudelijke opgaven van de verschillende beleidsterreinen te kunnen behalen. Dit is zowel van toepassing op de planvorming, de uitvoering en bijsturing daarvan inclusief de gerelateerde besluitvorming en monitoring op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Wie zijn wij?
Het Interprovinciale Programma Landelijk Gebied (IPLG) is een coördinerend en ondersteunend programma. Het helpt de provincies in samenwerking met het Rijk te komen tot een uitvoerbare, haalbare en effectieve aanpak. Ons werk vindt plaats in het centrum van de bestuurlijke besluitvorming. We dragen daar zorg voor ordentelijke en transparante (interprovinciale en interbestuurlijke) besluitvorming in een duidelijk gestructureerd proces.

Wij ondersteunen provincies door te verduidelijken op welke onderdelen (gezamenlijke) koersbepaling van provincies nodig is. We doen dat voor zowel de korte als de langere termijn. En wij brengen in beeld op welke wijze gezamenlijk kan worden gewerkt aan een effectieve aanpak gericht op doelbereik met bijbehorend instrumentarium. We ondersteunen provincies proactief bij het uitvoeren van hun taak in alle fasen van het programma, maar nemen niet hun verantwoordelijkheden over.
Daarnaast ondersteunen we provincies om te komen tot duidelijke (samenwerkings)afspraken met het Rijk, waarbij ieder bijdraagt vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheden.
Het programma IPSN opereert vanuit de vereniging IPO en brengt daarbij de belangenbehartiging en beleidsvorming door het IPO bureau samen met de uitvoerings- en ondersteunende kracht van BIJ12. De programmaorganisatie is daartoe opgebouwd uit zowel medewerkers vanuit IPO bureau als vanuit BIJ12 (een deel van de bemensing wordt door BIJ12 en/of IPO ingehuurd t.b.v. de programmaorganisatie) en versterkt met detacheringen vanuit provincies.

Wie zoeken we?
In de rol van opgavemanager IV Landelijk Gebied ben jij eerste aanspreekpunt voor de programmamanager “Uitvoeringsbeleid VTH en ondersteunend instrumentarium” met betrekking tot de informatievoorziening voor het landelijk gebied ter ondersteuning of uitvoering van politiek-bestuurlijke besluitvorming.
De opgavemanager is in staat het IV-thema binnen en buiten het IPLG programma te positioneren, draagvlak hiervoor te genereren, het vraagarticulatieproces te optimaliseren en de benodigde relaties en verbinding te organiseren en te onderhouden(IV-ambassadeurschap).
Je geeft sturing aan en coördineert de realisatie van duurzame informatievoorzieningen met als doel dat deze optimaal aansluit bij de behoefte van de provincies. Hierbij dient de informatievoorziening te zijn afgestemd op verschillende ruimtelijke niveaus: lokaal, regionaal of landelijk. Van belang is dat gegevens vindbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn en blijven.

Naast de basistaak om bij te dragen aan de informatiebehoefte van provincies spar je o.a. met onze (Rijks- en kennis)partners LVVN, PBL en RIVM over de informatiebehoefte en afstemming. Aanvullend houd je je werkveld in de gaten en zorg je ervoor dat informatievoorzieningen aan blijven sluiten bij ontwikkelingen.
Je bent omgevingsbewust en legt makkelijk verbindingen tussen verschillende opgaven en de manier waarop deze kunnen worden aangepakt.
Je overziet de inhoud van het programma Landelijk Gebied en de bestuurlijke/beleidsmatige keuzes en dilemma’s. Je kunt omgaan met verschillende belangen en een divers krachtenveld. Je werkt en denkt vanuit wat nodig is voor de 12 provincies.

Taken
Concreet houdt deze het volgende in:

  • You will take care of, organize and advise on information policy and information management for provinces from the IPLG as far as the rural area is concerned.

  • You take care of a concrete approach and plan to provide provincial rural information provision that is sustainable and structured towards jointly supported workable solutions. To this end you organize and mobilize the necessary capacity and expertise and manage expectations at the appropriate levels and in the environment (e.g. ambassadorship).

  • You organize the joint development, implementation and use (and possibly management and exploitation) of required information and information products and related processes for them (full IV life cycle) where not provided elsewhere.

  • You will coordinate or lead activities and projects aimed at developing and improving rural information services.

  • You organize the process leading to a joint commitment of the 12 provinces regarding the necessary demand articulation in the field of information provision in the various policy areas within the rural area(e.g. VTH , GGA, SA).

  • You will ensure or contribute to improving data governance and data quality.

  • You will be the right hand for the program manager in the substantive preparation of decision making and, where necessary, think about the progress and further development of the entire IPLG program in the field of nitrogen information.


What do we ask?
You are our dream candidate if:

  • You have academic thinking and working level and extensive managerial experience

  • Have extensive experience in information management.

  • You have proven experience in a complex inter-governmental environment.

  • You have demonstrable experience in organizing (complex) tasks in the field of information management and control.

  • You have demonstrable experience organizing and guiding collaboration across organizations (provinces pre) and within a team in the area of information management.

  • You are a solid personality and interlocutor who can deal with different interests and realities;

  • you have an eye not only for process and support but also for results and can link to content/implementation.

  • You are creative and entrepreneurial: you can improvise and thus increase the agility of the organization.

  • You can continue to work effectively and efficiently under high pressure, keeping fun in the work and doing your job with humor.


The assignment is for 24 - 32 hours per week, for a minimum of 1 year with an option to extend by 2 x 12 months.
The client assumes 45 workable weeks and a maximum of 1440 workable hours per year.

Extension will take place on the basis of contractual conditions remaining the same (including the hourly rate).

Work is currently largely digital, but in the long term more work will be done on location in Utrecht (BIJ12) and in The Hague, whereby consultations will still be partly digital.

Indexation
Any indexation will take place for at most the CBS index figure Service Prices (DPI), table Service Prices; commercial services and transport, index 2021=100, according to the following calculation method: (index figure [new quarter] - index figure [old quarter])/ index figure [old quarter] x 100%. The new quarter is the most recent quarter for which the final index figure is known; the old quarter is the same quarter of the previous year. Indexation is possible once a year, but not earlier than 24 months after commencement of the Contract.

Conditions of performance
The award of the Contract (to the entrepreneur who submits a tender for the present Contract and is eligible for award) and the IPO BIJ12 may not result in an employment relationship. The tenderer should ensure this. When tendering for the present contract it should be borne in mind that the execution of the work will take place under the direct management and supervision of IPO BIJ12. This means that the criteria for self-employment as required under the Deregulation of Assessment of Labor Relations Act (Wet DBA) will not be met. IPO BIJ12 hereby notes that the aforementioned implementation condition is not met if the tenderer is a ZZP-er (regardless of whether this is a sole proprietorship or a BV).

Share this application

Place your bid on Striive

https://login.striive.com/

For this assignment you need to place a bid on Striive. Striive is the largest assignment platform in the Benelux where more than 20,000 assignments are published annually.

Privacy Preference Center