Aanvragen

ArtEZ Business Controller

Business Controller

Info

Functie

Business Controller

Locatie

Arnhem

Uren per week

16 uren per week

Looptijd

01.12.2025 - 31.05.2026

Aanvraagnummer

SRQ177322

DAS

ArtEZ

Sluitingsdatum

date-icon25.11.2025 clock-icon15:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Controller - 12 tot 16 uur per week 

ArtEZ University of the Arts is de thuisbasis voor een diverse, internationale gemeenschap van studenten, docenten en onderzoekers die bij ons de ruimte vinden voor artistieke, intellectuele en persoonlijke groei. Kunst bindt ons. Kunst zet aan tot vernieuwende ideeën en alternatieve denkwijzen. Ons motto is: kunst verandert. Art changes. Met inspirerend kunstonderwijs op hbo bachelor- en masterniveau en toonaangevend artistiek onderzoek creëert ArtEZ de plek waar je een verschil kunt maken, in de kunst én in de samenleving. ArtEZ heeft ongeveer 3.000 studenten en 900 docenten en andere medewerkers en heeft locaties in Arnhem, Enschede en Zwolle.

Opdrachtomschrijving

Vanwege vertrek van één van onze controllers zoeken wij voor de versterking van de tijdelijke geldstromen en het financieel beheersen van projecten en programma’s binnen de 1e, 2e en 3e geldstroom een interim (Subsidie) Controller. De functie richt zich op het waarborgen van een juiste financiële inrichting, bewaking en verantwoording van activiteiten binnen onderwijs en onderzoek.

De interim (Subsidie) Controller is verantwoordelijk voor de financiële bewaking, uitvoering en realisatie van interne en externe projecten. De rol vereist intensieve samenwerking met de Project Controller, Business Controllers en projectleiders. De professional fungeert als financieel adviseur voor directeuren, hoofden en management en draagt bij aan het ontwikkelen van structuur, beleid en procesverbetering binnen de projectadministratie en subsidiebeheersing.

De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Control & Advies (10 medewerkers), waarin zowel Control als Informatievoorziening zijn ondergebracht. De afdeling fungeert als onafhankelijke sparringpartner voor directeuren, management en het College van Bestuur. Hiërarchische aansturing vindt plaats door het hoofd van de afdeling, tevens Concerncontroller.

Taken en verantwoordelijkheden

Kernwerkzaamheden

  • Financieel bewaken, monitoren en rapporteren over projecten en tijdelijke activiteiten binnen 1e, 2e en 3e geldstromen.
  • Adviseren van projectleiders, directeuren, hoofden en collega-controllers over inrichting, voortgang en risico’s.
  • Bijdragen aan beleidsvoorstellen en besluitvorming op basis van financiële analyses.
  • Deelnemen aan overleggen met management en projectteams; optreden als sparringpartner.
  • Opstellen van gecombineerde tussentijdse financiële en inhoudelijke rapportages in samenwerking met de Project Controller.
  • Zorgdragen voor structuur, transparantie en naleving van financiële richtlijnen en procedures.
  • Signaleren van afwijkingen, risico’s en tegengestelde belangen binnen de projectuitvoering.
  • Bevorderen van financieel gezond en doelmatig werken binnen onderwijs- en onderzoeksactiviteiten.

Advisering & Stakeholdermanagement

  • Sparringpartner voor projectleiders, directeuren, de subsidiedesk, business controllers en management.
  • Adviseren over inrichting, beheersing en optimalisatie van tijdelijke geldstromen en projecten.
  • Ondersteunen bij besluitvorming in overleggen met hoofden, directeuren en projectteams.
  • Signaleren van financiële risico’s en doen van proces- en beleidsvoorstellen.
  • Brug slaan tussen financiën en de uitvoerende organisatie binnen een politiek-bestuurlijke context.

Procesoptimalisatie & Rapportage

  • Verbeteren van projectadministratie, controlprocessen en interne/externe reporting.
  • Monitoren van de projectportefeuille en projecten in de pijplijn in samenwerking met de subsidiedesk.
  • Realiseren van structuren en werkwijzen die bijdragen aan een robuust projectcontrol-fundament binnen ArtEZ.
Gewenst profiel
  • Is analytisch sterk, assertief, zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht.
  • Beschikt over een HBO- of WO-opleiding, bij voorkeur in bedrijfskunde, finance of een vergelijkbaar vakgebied.
  • Heeft aantoonbare ervaring als controller of financieel adviseur in het publieke domein.
  • Heeft specifieke kennis van subsidiestromen (1e, 2e, 3e geldstroom).
  • Werkt projectmatig en heeft uitgebreide ervaring met planning & control.
  • Is politiek-bestuurlijk sensitief en kan omgaan met uiteenlopende belangen.
  • Ervaring met publieke en private subsidieprogramma’s (NWO, SIA, EU).
  • Ervaring met accountantscontroles, projectadministratie, tijdschrijven en risicobeheersing.
  • Beschikt over overtuigingskracht en goed ontwikkelde adviesvaardigheden.
  • Heeft een positief kritische houding en draagt actief bij aan financiële kwaliteit en stabiliteit.
  • Relevantie en diepgang van ervaring met subsidie- en projectcontrol binnen hoger onderwijs of non-profit.
  • Ervaring met procesoptimalisatie, rapportageverbetering en inrichting financiële structuren.
  • Ervaring in creatieve of academische omgevingen (pré).
  • Mate van onafhankelijkheid, adviesvaardigheid en overtuigingskracht.
  • Passendheid binnen de cultuur van ArtEZ: verbindend, proactief, nauwkeurig en bestuurlijk sensitief.
  • Beschikbaarheid en mate waarin direct inzetbaar.


 

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

ArtEZ

Rolomschrijving en taakafspraken

Controller - 12 tot 16 uur per week 

ArtEZ University of the Arts is de thuisbasis voor een diverse, internationale gemeenschap van studenten, docenten en onderzoekers die bij ons de ruimte vinden voor artistieke, intellectuele en persoonlijke groei. Kunst bindt ons. Kunst zet aan tot vernieuwende ideeën en alternatieve denkwijzen. Ons motto is: kunst verandert. Art changes. Met inspirerend kunstonderwijs op hbo bachelor- en masterniveau en toonaangevend artistiek onderzoek creëert ArtEZ de plek waar je een verschil kunt maken, in de kunst én in de samenleving. ArtEZ heeft ongeveer 3.000 studenten en 900 docenten en andere medewerkers en heeft locaties in Arnhem, Enschede en Zwolle.

Opdrachtomschrijving

Vanwege vertrek van één van onze controllers zoeken wij voor de versterking van de tijdelijke geldstromen en het financieel beheersen van projecten en programma’s binnen de 1e, 2e en 3e geldstroom een interim (Subsidie) Controller. De functie richt zich op het waarborgen van een juiste financiële inrichting, bewaking en verantwoording van activiteiten binnen onderwijs en onderzoek.

De interim (Subsidie) Controller is verantwoordelijk voor de financiële bewaking, uitvoering en realisatie van interne en externe projecten. De rol vereist intensieve samenwerking met de Project Controller, Business Controllers en projectleiders. De professional fungeert als financieel adviseur voor directeuren, hoofden en management en draagt bij aan het ontwikkelen van structuur, beleid en procesverbetering binnen de projectadministratie en subsidiebeheersing.

De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Control & Advies (10 medewerkers), waarin zowel Control als Informatievoorziening zijn ondergebracht. De afdeling fungeert als onafhankelijke sparringpartner voor directeuren, management en het College van Bestuur. Hiërarchische aansturing vindt plaats door het hoofd van de afdeling, tevens Concerncontroller.

Taken en verantwoordelijkheden

Kernwerkzaamheden

  • Financieel bewaken, monitoren en rapporteren over projecten en tijdelijke activiteiten binnen 1e, 2e en 3e geldstromen.
  • Adviseren van projectleiders, directeuren, hoofden en collega-controllers over inrichting, voortgang en risico’s.
  • Bijdragen aan beleidsvoorstellen en besluitvorming op basis van financiële analyses.
  • Deelnemen aan overleggen met management en projectteams; optreden als sparringpartner.
  • Opstellen van gecombineerde tussentijdse financiële en inhoudelijke rapportages in samenwerking met de Project Controller.
  • Zorgdragen voor structuur, transparantie en naleving van financiële richtlijnen en procedures.
  • Signaleren van afwijkingen, risico’s en tegengestelde belangen binnen de projectuitvoering.
  • Bevorderen van financieel gezond en doelmatig werken binnen onderwijs- en onderzoeksactiviteiten.

Advisering & Stakeholdermanagement

  • Sparringpartner voor projectleiders, directeuren, de subsidiedesk, business controllers en management.
  • Adviseren over inrichting, beheersing en optimalisatie van tijdelijke geldstromen en projecten.
  • Ondersteunen bij besluitvorming in overleggen met hoofden, directeuren en projectteams.
  • Signaleren van financiële risico’s en doen van proces- en beleidsvoorstellen.
  • Brug slaan tussen financiën en de uitvoerende organisatie binnen een politiek-bestuurlijke context.

Procesoptimalisatie & Rapportage

  • Verbeteren van projectadministratie, controlprocessen en interne/externe reporting.
  • Monitoren van de projectportefeuille en projecten in de pijplijn in samenwerking met de subsidiedesk.
  • Realiseren van structuren en werkwijzen die bijdragen aan een robuust projectcontrol-fundament binnen ArtEZ.
Gewenst profiel
  • Is analytisch sterk, assertief, zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht.
  • Beschikt over een HBO- of WO-opleiding, bij voorkeur in bedrijfskunde, finance of een vergelijkbaar vakgebied.
  • Heeft aantoonbare ervaring als controller of financieel adviseur in het publieke domein.
  • Heeft specifieke kennis van subsidiestromen (1e, 2e, 3e geldstroom).
  • Werkt projectmatig en heeft uitgebreide ervaring met planning & control.
  • Is politiek-bestuurlijk sensitief en kan omgaan met uiteenlopende belangen.
  • Ervaring met publieke en private subsidieprogramma’s (NWO, SIA, EU).
  • Ervaring met accountantscontroles, projectadministratie, tijdschrijven en risicobeheersing.
  • Beschikt over overtuigingskracht en goed ontwikkelde adviesvaardigheden.
  • Heeft een positief kritische houding en draagt actief bij aan financiële kwaliteit en stabiliteit.
  • Relevantie en diepgang van ervaring met subsidie- en projectcontrol binnen hoger onderwijs of non-profit.
  • Ervaring met procesoptimalisatie, rapportageverbetering en inrichting financiële structuren.
  • Ervaring in creatieve of academische omgevingen (pré).
  • Mate van onafhankelijkheid, adviesvaardigheid en overtuigingskracht.
  • Passendheid binnen de cultuur van ArtEZ: verbindend, proactief, nauwkeurig en bestuurlijk sensitief.
  • Beschikbaarheid en mate waarin direct inzetbaar.


 

Deel deze aanvraag

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center