Aanvragen

(DAS Twente) Gemeente Hellendoorn Projectleider Diftar

Projectleider Diftar

Info

Functie

Projectleider Diftar

Locatie

Nijverdal

Uren per week

16 uren per week

Looptijd

13.01.2025 - 31.12.2025

Aanvraagnummer

SRQ175733

DAS

DAS Twente

Sluitingsdatum

date-icon02.01.2025 clock-icon18:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Projectleider invoer diftar

De gemeente Hellendoorn beschikt over een eigen afvalbedrijf dat zorgt voor de inzameling van afval- en grondstoffen en voor de reiniging van de openbare ruimte. We streven naar een afvalbeheer met minder milieudruk, een hoogwaardige dienstverlening en een aanvaardbare afvalstoffenheffing. De gemeenteraad heeft gekozen voor het invoeren van diftar op basis van een volume-frequentiesysteem.

Doel project
Als projectleider ben je verantwoordelijk voor de succesvolle invoer van diftar per 1-1-2026.

Projectonderdelen en werkzaamheden
In samenwerking met een bureau is een implementatieplan diftar opgesteld. Je geeft invulling aan de acties uit dit implementatieplan. Je werkt hierbij nauw samen met een projectteam dat bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen. Je bent verantwoordelijk voor het zelf (en samen) uitvoeren van de volgende projectonderdelen in de periode 06-01-2025 tot de invoer per 01-01-2026:
  • Het diftar-proof maken van de inzamelstructuur (zoals het afronden van de Europese aanbesteding voor ondergrondse containers die januari 2024 gepubliceerd wordt), de gft-inzameling in de hoogbouw en de inzameling van luiers en incontinentiemateriaal);
  • Het bepalen van de tariefstelling en de wijze van het verrekenen en innen van de afvalstoffenheffing;
  • Het opstellen van doelgroepenbeleid (zoals minima, zwerfafval en medisch afval);
  • De bestuurlijke en juridische opdrachten (zoals het aanpassen van de afvalstoffenverordening en het opstellen van eventuele college- en raadsvoorstellen).
  • De flankerende maatregelen, zoals een handhavings- en communicatieplan (i.s.m. een bureau).
  • De monitoring en evaluatie (zoals nulmetingen en het proefdraaien met het nieuwe systeem).

Het projectteam is in 2024 al gestart met werkzaamheden. Een overdrachtsdocument is aanwezig.

Functie-eisen
  • Je bent een ervaren projectleider, hebt ervaring in de afvalwereld en bij voorkeur met het invoeren van diftar in een gemeentelijke organisatie;
  • Je hebt ervaring met het aansturen van een integraal projectteam; je weet als verbindende aanjager de verschillende projectonderdelen in onderlinge samenhang tot het gewenste projectresultaat te brengen;
  • Je bent communicatiefvaardig, verbindend en hebt politiek bestuurlijke sensitiviteit. Je draagt zorg voor een soepele afstemming met college,  raad en inwoners.
  • Je hebt een relevante HBO+ of WO opleiding.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

(DAS Twente) Gemeente Hellendoorn

Rolomschrijving en taakafspraken

Projectleider invoer diftar

De gemeente Hellendoorn beschikt over een eigen afvalbedrijf dat zorgt voor de inzameling van afval- en grondstoffen en voor de reiniging van de openbare ruimte. We streven naar een afvalbeheer met minder milieudruk, een hoogwaardige dienstverlening en een aanvaardbare afvalstoffenheffing. De gemeenteraad heeft gekozen voor het invoeren van diftar op basis van een volume-frequentiesysteem.

Doel project
Als projectleider ben je verantwoordelijk voor de succesvolle invoer van diftar per 1-1-2026.

Projectonderdelen en werkzaamheden
In samenwerking met een bureau is een implementatieplan diftar opgesteld. Je geeft invulling aan de acties uit dit implementatieplan. Je werkt hierbij nauw samen met een projectteam dat bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen. Je bent verantwoordelijk voor het zelf (en samen) uitvoeren van de volgende projectonderdelen in de periode 06-01-2025 tot de invoer per 01-01-2026:
  • Het diftar-proof maken van de inzamelstructuur (zoals het afronden van de Europese aanbesteding voor ondergrondse containers die januari 2024 gepubliceerd wordt), de gft-inzameling in de hoogbouw en de inzameling van luiers en incontinentiemateriaal);
  • Het bepalen van de tariefstelling en de wijze van het verrekenen en innen van de afvalstoffenheffing;
  • Het opstellen van doelgroepenbeleid (zoals minima, zwerfafval en medisch afval);
  • De bestuurlijke en juridische opdrachten (zoals het aanpassen van de afvalstoffenverordening en het opstellen van eventuele college- en raadsvoorstellen).
  • De flankerende maatregelen, zoals een handhavings- en communicatieplan (i.s.m. een bureau).
  • De monitoring en evaluatie (zoals nulmetingen en het proefdraaien met het nieuwe systeem).

Het projectteam is in 2024 al gestart met werkzaamheden. Een overdrachtsdocument is aanwezig.

Functie-eisen
  • Je bent een ervaren projectleider, hebt ervaring in de afvalwereld en bij voorkeur met het invoeren van diftar in een gemeentelijke organisatie;
  • Je hebt ervaring met het aansturen van een integraal projectteam; je weet als verbindende aanjager de verschillende projectonderdelen in onderlinge samenhang tot het gewenste projectresultaat te brengen;
  • Je bent communicatiefvaardig, verbindend en hebt politiek bestuurlijke sensitiviteit. Je draagt zorg voor een soepele afstemming met college,  raad en inwoners.
  • Je hebt een relevante HBO+ of WO opleiding.

Deel deze aanvraag

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center