Aanvragen

(MP) Inhuurdesk Juridisch medewerker handhaving

Juridisch medewerker handhaving

Info

Functie

Juridisch medewerker handhaving

Locatie

Doorn

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

16.06.2025 - 15.12.2025

Aanvraagnummer

SRQ176776

DAS

MP

Sluitingsdatum

date-icon02.06.2025 clock-icon09:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

De organisatie
De gemeente Utrechtse Heuvelrug is een groene en ambitieuze gemeente in het hart van Nederland, bestaande uit zeven dorpskernen en omgeven door het prachtige Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. We zetten ons met circa 400 medewerkers in voor een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor ruim 50.000 inwoners. De gemeentelijke organisatie is plat en mensgericht, met korte lijnen, ruimte voor eigen initiatief en een hoge mate van betrokkenheid.
Meer informatie: www.heuvelrug.nl

De opdracht
Voor het team Omgevingstoezicht zijn wij op zoek naar een juridisch medewerker handhaving ter tijdelijke vervanging van een collega met zwangerschapsverlof. Je draagt zorg voor de juridische borging van toezicht- en handhavingsactiviteiten binnen het fysieke domein, met name onder de Omgevingswet. Je opereert zelfstandig, maar werkt nauw samen met toezichthouders, beleidsadviseurs, vergunningverleners en andere juridische collega’s.
De inzet is gewenst vanaf 1 juni 2025 voor de duur van circa 4 tot 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.

Hoofdtaken
Je voert onder andere de volgende werkzaamheden uit:
  1. Adviseren en ondersteunen bij bestuursrechtelijke handhaving
    Je adviseert de gemeente bij handhavingsvraagstukken en begeleidt het proces rondom het opleggen van lasten onder dwangsom en bestuursdwang. Daarbij zorg je voor juridisch correcte besluitvorming en duidelijke communicatie met belanghebbenden.
  2. Afhandeling van Woo-verzoeken
    Je handelt verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) zelfstandig af, in afstemming met collega’s uit andere teams. Hierbij bewaak je termijnen, stemt af met betrokkenen en zorgt voor een zorgvuldige afweging van belangen en juridische toetsing.
  3. Behandelen van juridische vraagstukken en procedures
    Je stelt juridische adviezen, besluiten, verweerschriften en overige juridische documenten op. Je zorgt voor een zorgvuldige, begrijpelijke onderbouwing en treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.
  4. Beleidsmatige en signalerende rol
    Je levert inhoudelijke input aan het VTH-beleid en draagt bij aan het verder professionaliseren van de juridische component binnen toezicht en handhaving. Je signaleert relevante maatschappelijke en juridische ontwikkelingen en vertaalt deze naar impact op de praktijk.
  5. Vertegenwoordiging in procedures
    Je vertegenwoordigt de gemeente in bezwaarprocedures (zoals bij de bezwaarschriftencommissie) en bij beroepszaken bij rechtbank of Raad van State. Je zorgt voor een goede voorbereiding, heldere dossiervorming en afstemming met collega’s en bestuur.

Wie zoeken wij?
  • Afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-niveau (bijv. HBO Rechten of WO Staats- en Bestuursrecht);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met bestuursrechtelijke handhaving binnen het fysieke domein (zoals Omgevingswet, Wabo/APV, Alcoholwet);
  • Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken;
  • Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Analytisch sterk, politiek-bestuurlijk sensitief, communicatief vaardig en in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen;
  • Zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht, met gevoel voor samenwerking.

Organisatorische context
Je komt te werken binnen het team Omgevingstoezicht, onderdeel van het thema Omgeving. Het team bestaat uit onder andere toezichthouders, boa’s en juristen. Binnen het team heerst een collegiale sfeer met ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling. Samen werken we aan een leefbare, veilige en goed georganiseerde gemeente.

 

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

(MP) Inhuurdesk

Rolomschrijving en taakafspraken

De organisatie
De gemeente Utrechtse Heuvelrug is een groene en ambitieuze gemeente in het hart van Nederland, bestaande uit zeven dorpskernen en omgeven door het prachtige Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. We zetten ons met circa 400 medewerkers in voor een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor ruim 50.000 inwoners. De gemeentelijke organisatie is plat en mensgericht, met korte lijnen, ruimte voor eigen initiatief en een hoge mate van betrokkenheid.
Meer informatie: www.heuvelrug.nl

De opdracht
Voor het team Omgevingstoezicht zijn wij op zoek naar een juridisch medewerker handhaving ter tijdelijke vervanging van een collega met zwangerschapsverlof. Je draagt zorg voor de juridische borging van toezicht- en handhavingsactiviteiten binnen het fysieke domein, met name onder de Omgevingswet. Je opereert zelfstandig, maar werkt nauw samen met toezichthouders, beleidsadviseurs, vergunningverleners en andere juridische collega’s.
De inzet is gewenst vanaf 1 juni 2025 voor de duur van circa 4 tot 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.

Hoofdtaken
Je voert onder andere de volgende werkzaamheden uit:
  1. Adviseren en ondersteunen bij bestuursrechtelijke handhaving
    Je adviseert de gemeente bij handhavingsvraagstukken en begeleidt het proces rondom het opleggen van lasten onder dwangsom en bestuursdwang. Daarbij zorg je voor juridisch correcte besluitvorming en duidelijke communicatie met belanghebbenden.
  2. Afhandeling van Woo-verzoeken
    Je handelt verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) zelfstandig af, in afstemming met collega’s uit andere teams. Hierbij bewaak je termijnen, stemt af met betrokkenen en zorgt voor een zorgvuldige afweging van belangen en juridische toetsing.
  3. Behandelen van juridische vraagstukken en procedures
    Je stelt juridische adviezen, besluiten, verweerschriften en overige juridische documenten op. Je zorgt voor een zorgvuldige, begrijpelijke onderbouwing en treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.
  4. Beleidsmatige en signalerende rol
    Je levert inhoudelijke input aan het VTH-beleid en draagt bij aan het verder professionaliseren van de juridische component binnen toezicht en handhaving. Je signaleert relevante maatschappelijke en juridische ontwikkelingen en vertaalt deze naar impact op de praktijk.
  5. Vertegenwoordiging in procedures
    Je vertegenwoordigt de gemeente in bezwaarprocedures (zoals bij de bezwaarschriftencommissie) en bij beroepszaken bij rechtbank of Raad van State. Je zorgt voor een goede voorbereiding, heldere dossiervorming en afstemming met collega’s en bestuur.

Wie zoeken wij?
  • Afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-niveau (bijv. HBO Rechten of WO Staats- en Bestuursrecht);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met bestuursrechtelijke handhaving binnen het fysieke domein (zoals Omgevingswet, Wabo/APV, Alcoholwet);
  • Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken;
  • Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Analytisch sterk, politiek-bestuurlijk sensitief, communicatief vaardig en in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen;
  • Zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht, met gevoel voor samenwerking.

Organisatorische context
Je komt te werken binnen het team Omgevingstoezicht, onderdeel van het thema Omgeving. Het team bestaat uit onder andere toezichthouders, boa’s en juristen. Binnen het team heerst een collegiale sfeer met ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling. Samen werken we aan een leefbare, veilige en goed georganiseerde gemeente.

 

Deel deze aanvraag

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center