Aanvragen

BIJ12 Projectleider Interprovinciaal Stelsel Gegevenswoordenboeken

Projectleider Interprovinciaal Stelsel Gegevenswoordenboeken

Info

Functie

Projectleider Interprovinciaal Stelsel Gegevenswoordenboeken

Locatie

Utrecht

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

04.02.2025 - 31.12.2025

Aanvraagnummer

SRQ175764

DAS

BIJ12

Sluitingsdatum

date-icon15.01.2025 clock-icon13:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Wie zijn wij?
 
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave.

Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.

Sinds enkele jaren werken de provincies intensief samen aan het thema Digitalisering, langs twee programmalijnen: 1) Data/Innovatie en 2) Verplichtingen vanuit EU en Rijk. Binnen de programmalijn Data/Innovatie wordt gewerkt aan projecten die de informatiepositie van de gezamenlijke provincies voor hun maatschappelijke opgaven in het fysieke domein versterkt, zowel afzonderlijk als in onderlinge samenhang. Het gaat daarbij om een aantal grote transities (zoals energietransitie, woningbouwopgave, landelijk gebied) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (zoals natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur). Door voor deze opgaven een goede informatiepositie op te bouwen, kunnen provincies vanuit hun rol als gebiedsautoriteit onderbouwde beleidskeuzes maken.
 
Achtergrond
De 12 provincies opereren binnen dezelfde wettelijke kaders en hebben soortgelijke taken. In alle fasen van de beleidscyclus wisselen provincies informatie uit met elkaar, met medeoverheden, Rijk, kennisinstituten en marktpartijen. Echter, in de praktijk verloopt het proces van gegevensuitwisseling niet altijd gemakkelijk omdat begrippenkaders en gegevensdefinities verschillen.

In het project “Interprovinciaal gegevenswoordenboek” -binnen het IPO-programma Digitalisering- willen de gezamenlijke provincies een toepassing om de (betekenis van) begrippen die we hanteren, met elkaar en met de ketenpartners te kunnen delen en uitwisselen.  

Inhoud Opdracht en op te leveren producten
Binnen deze opdracht werk je samen met een kerngroep van hoog opgeleide en gemotiveerde specialisten bij de provincies en heb je oog voor de relevante programma's en ontwikkelingen bij het Rijk. Je levert de volgende producten op:

1 Project Initiatie Document (PID)
De eerste activiteit is om het concept-PID (Project Initiatie document) omzetten in een definitieve PID en dit ter goedkeuring voor te leggen aan de stuurgroep en de Ambtelijke Adviescommissie (AAC) Digitalisering (met ambtelijke vertegenwoordigers uit alle provincies). De ambitie is om het PID met de stuurgroep te bespreken na één maand na uw aanstelling .

2: Projectplan
Op basis van het PID stel je een gedetailleerd projectplan op dat als basis dient voor de activiteiten in dit project. Wij willen dit projectplan in maart 2025 in de AAC digitalisering vaststellen. Na goedkeuring van het projectplan kan de uitvoering voor de implementatie van een interprovinciaal gegevenswoordenboek starten.

3: Marktverkenning
Ter voorbereiding van een aanbesteding start je een marktverkenning. Dit heeft als doel om marktpartijen te interesseren, te reflecteren en te stimuleren tot meedenken in de beoogde oplossingen. De projectgroep beoogt met deze marktverkenning inzicht te vergroten op de volgende terreinen:
  • Inzicht te krijgen in de interesse van marktpartijen om te voorzien in de noodzakelijke producten als voorbereiding op de realisatie van een interprovinciaal gegevenswoordenboek
  • Inzicht te krijgen in wat er op de markt wordt aangeboden aan functionaliteiten en onder welke randvoorwaarden. Op basis van deze inzichten worden specificaties indien nodig bijgesteld, zodat de uitvraag realistisch is.
  • De impact te bepalen op de inrichting van de beoogde beheerorganisatie en applicatie inrichting.
  • Een roadmap op te stellen met uit te voeren activiteiten om te komen tot de gewenste situatie
  • Inzicht te krijgen in overige aspecten zoals haalbaarheid planning, contractstructuur, beheerskosten en overige randvoorwaarden.
Op basis van de marktverkenning en begroting voor de aanschaf software en de beheerorganisatie volgt een go/no go moment voor de aanbesteding, en besluitvoorbereiding en -vorming in de stuurgroep, AAC digitalisering en (eventueel na raadpleging van andere AACs) het IPO bestuur


4: Aanbesteding
Als het IPO-bestuur instemt met daadwerkelijke realisatie van het gegevenswoordenboek behoort het leveren van de input voor het starten van de aanbesteding tot je taak. Deze aanbesteding moet resulteren in een toepassing voor het opslaan en beheren van de definities en begrippen voor de gezamenlijke provincies.

5. Beheerplan en -organisatie.
Na afronding van de vorige stappen moet het resultaat worden overgedragen naar een nader te bepalen beheerorganisatie en moet de bijpassende governance worden ingericht. Het bepalen van de beste structuur voor het beheer, wat centraal en wat bij de diverse provincies, en het inrichten van de governance vormen het laatste onderdeel van dit project. De ondersteuning voor de provincies wordt in deze fase ook ingericht. De ambitie is om eind 2027 het project af te ronden.

Om als projectleider deze functie goed te kunnen uitvoeren heb jij/ben jij:
  • een academisch werk- en denkniveau op het gebied van digitale transities
  • kennis om de technische aspecten van het implementeren van een gegevenswoordenboek te kunnen begrijpen en uitleggen op hoofdlijnen.
  • ervaring met ict-projecten  binnen een bestuurlijke omgeving
  • enthousiasmerend en een doorzetter om de provincies mee te nemen in dit traject.
  • bekend met de relevante landelijke- en Europese kaders op het gebied van data en digitalisering
  • In staat snel overzicht van de lopende overheidsprogramma's te creëren zodat dubbel werk of langs elkaar heen werken, wordt  voorkomen.
  • een stevige persoonlijkheid die zowel dienstbaar is, maar ook accuraat, doortastend en resultaatgericht
  • voldoende werkervaring op het snijvlak van de inhoud in staat de kennis en analyse om te zetten in een helder advies en dat ook actief uit te dragen en te verdedigen ervaring in projectmatig en programmatisch werken in een complexe keten van overheden en andere partijen (initiatiefnemers en belanghebbenden)


Aantal uur per week: 16-24 (maximale uren 1.128)
Verlengingsopties: 3 x 12 maanden

Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).
 

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

BIJ12

Rolomschrijving en taakafspraken

Wie zijn wij?
 
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave.

Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.

Sinds enkele jaren werken de provincies intensief samen aan het thema Digitalisering, langs twee programmalijnen: 1) Data/Innovatie en 2) Verplichtingen vanuit EU en Rijk. Binnen de programmalijn Data/Innovatie wordt gewerkt aan projecten die de informatiepositie van de gezamenlijke provincies voor hun maatschappelijke opgaven in het fysieke domein versterkt, zowel afzonderlijk als in onderlinge samenhang. Het gaat daarbij om een aantal grote transities (zoals energietransitie, woningbouwopgave, landelijk gebied) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (zoals natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur). Door voor deze opgaven een goede informatiepositie op te bouwen, kunnen provincies vanuit hun rol als gebiedsautoriteit onderbouwde beleidskeuzes maken.
 
Achtergrond
De 12 provincies opereren binnen dezelfde wettelijke kaders en hebben soortgelijke taken. In alle fasen van de beleidscyclus wisselen provincies informatie uit met elkaar, met medeoverheden, Rijk, kennisinstituten en marktpartijen. Echter, in de praktijk verloopt het proces van gegevensuitwisseling niet altijd gemakkelijk omdat begrippenkaders en gegevensdefinities verschillen.

In het project “Interprovinciaal gegevenswoordenboek” -binnen het IPO-programma Digitalisering- willen de gezamenlijke provincies een toepassing om de (betekenis van) begrippen die we hanteren, met elkaar en met de ketenpartners te kunnen delen en uitwisselen.  

Inhoud Opdracht en op te leveren producten
Binnen deze opdracht werk je samen met een kerngroep van hoog opgeleide en gemotiveerde specialisten bij de provincies en heb je oog voor de relevante programma's en ontwikkelingen bij het Rijk. Je levert de volgende producten op:

1 Project Initiatie Document (PID)
De eerste activiteit is om het concept-PID (Project Initiatie document) omzetten in een definitieve PID en dit ter goedkeuring voor te leggen aan de stuurgroep en de Ambtelijke Adviescommissie (AAC) Digitalisering (met ambtelijke vertegenwoordigers uit alle provincies). De ambitie is om het PID met de stuurgroep te bespreken na één maand na uw aanstelling .

2: Projectplan
Op basis van het PID stel je een gedetailleerd projectplan op dat als basis dient voor de activiteiten in dit project. Wij willen dit projectplan in maart 2025 in de AAC digitalisering vaststellen. Na goedkeuring van het projectplan kan de uitvoering voor de implementatie van een interprovinciaal gegevenswoordenboek starten.

3: Marktverkenning
Ter voorbereiding van een aanbesteding start je een marktverkenning. Dit heeft als doel om marktpartijen te interesseren, te reflecteren en te stimuleren tot meedenken in de beoogde oplossingen. De projectgroep beoogt met deze marktverkenning inzicht te vergroten op de volgende terreinen:
  • Inzicht te krijgen in de interesse van marktpartijen om te voorzien in de noodzakelijke producten als voorbereiding op de realisatie van een interprovinciaal gegevenswoordenboek
  • Inzicht te krijgen in wat er op de markt wordt aangeboden aan functionaliteiten en onder welke randvoorwaarden. Op basis van deze inzichten worden specificaties indien nodig bijgesteld, zodat de uitvraag realistisch is.
  • De impact te bepalen op de inrichting van de beoogde beheerorganisatie en applicatie inrichting.
  • Een roadmap op te stellen met uit te voeren activiteiten om te komen tot de gewenste situatie
  • Inzicht te krijgen in overige aspecten zoals haalbaarheid planning, contractstructuur, beheerskosten en overige randvoorwaarden.
Op basis van de marktverkenning en begroting voor de aanschaf software en de beheerorganisatie volgt een go/no go moment voor de aanbesteding, en besluitvoorbereiding en -vorming in de stuurgroep, AAC digitalisering en (eventueel na raadpleging van andere AACs) het IPO bestuur


4: Aanbesteding
Als het IPO-bestuur instemt met daadwerkelijke realisatie van het gegevenswoordenboek behoort het leveren van de input voor het starten van de aanbesteding tot je taak. Deze aanbesteding moet resulteren in een toepassing voor het opslaan en beheren van de definities en begrippen voor de gezamenlijke provincies.

5. Beheerplan en -organisatie.
Na afronding van de vorige stappen moet het resultaat worden overgedragen naar een nader te bepalen beheerorganisatie en moet de bijpassende governance worden ingericht. Het bepalen van de beste structuur voor het beheer, wat centraal en wat bij de diverse provincies, en het inrichten van de governance vormen het laatste onderdeel van dit project. De ondersteuning voor de provincies wordt in deze fase ook ingericht. De ambitie is om eind 2027 het project af te ronden.

Om als projectleider deze functie goed te kunnen uitvoeren heb jij/ben jij:
  • een academisch werk- en denkniveau op het gebied van digitale transities
  • kennis om de technische aspecten van het implementeren van een gegevenswoordenboek te kunnen begrijpen en uitleggen op hoofdlijnen.
  • ervaring met ict-projecten  binnen een bestuurlijke omgeving
  • enthousiasmerend en een doorzetter om de provincies mee te nemen in dit traject.
  • bekend met de relevante landelijke- en Europese kaders op het gebied van data en digitalisering
  • In staat snel overzicht van de lopende overheidsprogramma's te creëren zodat dubbel werk of langs elkaar heen werken, wordt  voorkomen.
  • een stevige persoonlijkheid die zowel dienstbaar is, maar ook accuraat, doortastend en resultaatgericht
  • voldoende werkervaring op het snijvlak van de inhoud in staat de kennis en analyse om te zetten in een helder advies en dat ook actief uit te dragen en te verdedigen ervaring in projectmatig en programmatisch werken in een complexe keten van overheden en andere partijen (initiatiefnemers en belanghebbenden)


Aantal uur per week: 16-24 (maximale uren 1.128)
Verlengingsopties: 3 x 12 maanden

Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).
 

Deel deze aanvraag

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center