Aanvragen

(MP) Inhuurdesk Projectleider professionaliseren van toezicht en handhaving

Projectleider professionaliseren van toezicht en handhaving

Info

Functie

Projectleider professionaliseren van toezicht en handhaving

Locatie

Doorn

Uren per week

12 uren per week

Looptijd

02.06.2025 - 30.09.2025

Aanvraagnummer

SRQ176668

DAS

MP

Sluitingsdatum

date-icon12.05.2025 clock-icon17:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    De gemeente Utrechtse Heuvelrug is op zoek naar een ervaren interim-professional die het team Toezicht en Handhaving helpt professionaliseren. De huidige werkwijze binnen het team is versnipperd, aanbodgestuurd en mist structuur, sturing en afstemming met beleid en uitvoeringsprogramma's. De opdracht richt zich op het ontwikkelen en implementeren van een toekomstbestendige, klantgerichte en digitale werkwijze, waarin kwaliteit, samenwerking en meetbaarheid centraal staan.
    Het einddoel is een professioneel werkend team dat gestructureerd en integraal werkt, met duidelijke taken, processen en verantwoordelijkheden.

    Werkzaamheden en taken
    Fase 1 – Analyse & Ontwerp (ca. 4 weken)
    •    Analyse van de huidige situatie en inventarisatie van verbeterpunten.
    •    Opstellen van een plan van aanpak voor herinrichting van het team.
    •    Vertalen van het uitvoeringsprogramma naar concrete, meetbare teamdoelen.
    •    Ontwikkelen van kwaliteitsborgingsinstrumenten (zoals checklists, protocollen, instructies, KPI's).
    •    Voorstellen doen voor taakverdeling en structuur (bijv. rayonindeling).
    •    Adviseren over beter gebruik van digitale systemen (Rx.Mission, Op Pad).
    •    Signaleren van knelpunten in processen en samenwerking.

    Fase 2 – Implementatie & Borging (ca. 8 weken)
    •    Implementeren van het plan van aanpak na afstemming met MT.
    •    Inrichten van een volledig digitale werkwijze, inclusief uitfasering papieren archief.
    •    Zorgen voor duidelijke uitvoering: wie doet wat en hoe.
    •    Beschikbaar stellen van werkdocumenten, instructies en standaardbrieven.
    •    Organiseren van borging binnen het team: werkoverleggen, monitoring, communicatie.
    •    Inrichten van een rapportagestructuur met KPI’s en monitoringsinformatie.
    •    Stimuleren van naleefgedrag en een klantgerichte houding binnen het team.
    •    Monitoren o.a. via de KPI’s of we doen wat we hebben afgesproken.
    •    Opleverrapportage met aanbevelingen.   

    Gevraagde ervaring en competenties
    Ervaring:
    •    Aantoonbare ervaring met het herstructureren of optimaliseren van toezicht- of handhavingsteams binnen gemeenten.
    •    Ervaring met verandertrajecten in een bestuurlijke context.
    •    Bekendheid met het werken met Rx.Mission en digitale zaakgerichtheid is een pre.
    •    Inhoudelijke kennis van VTH-processen (Omgevingswet, WKB, etc.).
    Competenties:
    •    Analytisch en planmatig sterk.
    •    Verbindend en communicatief vaardig, weet mensen mee te nemen in veranderingen.
    •    Resultaatgericht met gevoel voor bestuurlijke en organisatorische verhoudingen.
    •    Hands-on en pragmatisch: je denkt én doet.
    •    Digitale denker met oog voor procesinrichting en gebruiksvriendelijkheid.

    De professional werkt nauw samen met teamleden, teammanager en functioneel beheer.
    Er is ruimte om voort te bouwen op bestaande formats, procesbeschrijvingen en werkwijzen van het team Omgevingsverzoeken.
    Beschikbaarheid voor (fysieke) aanwezigheid op locatie bij belangrijke overleggen is gewenst.


     

    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    (MP) Inhuurdesk

    Rolomschrijving en taakafspraken

      Opdrachtomschrijving
      De gemeente Utrechtse Heuvelrug is op zoek naar een ervaren interim-professional die het team Toezicht en Handhaving helpt professionaliseren. De huidige werkwijze binnen het team is versnipperd, aanbodgestuurd en mist structuur, sturing en afstemming met beleid en uitvoeringsprogramma's. De opdracht richt zich op het ontwikkelen en implementeren van een toekomstbestendige, klantgerichte en digitale werkwijze, waarin kwaliteit, samenwerking en meetbaarheid centraal staan.
      Het einddoel is een professioneel werkend team dat gestructureerd en integraal werkt, met duidelijke taken, processen en verantwoordelijkheden.

      Werkzaamheden en taken
      Fase 1 – Analyse & Ontwerp (ca. 4 weken)
      •    Analyse van de huidige situatie en inventarisatie van verbeterpunten.
      •    Opstellen van een plan van aanpak voor herinrichting van het team.
      •    Vertalen van het uitvoeringsprogramma naar concrete, meetbare teamdoelen.
      •    Ontwikkelen van kwaliteitsborgingsinstrumenten (zoals checklists, protocollen, instructies, KPI's).
      •    Voorstellen doen voor taakverdeling en structuur (bijv. rayonindeling).
      •    Adviseren over beter gebruik van digitale systemen (Rx.Mission, Op Pad).
      •    Signaleren van knelpunten in processen en samenwerking.

      Fase 2 – Implementatie & Borging (ca. 8 weken)
      •    Implementeren van het plan van aanpak na afstemming met MT.
      •    Inrichten van een volledig digitale werkwijze, inclusief uitfasering papieren archief.
      •    Zorgen voor duidelijke uitvoering: wie doet wat en hoe.
      •    Beschikbaar stellen van werkdocumenten, instructies en standaardbrieven.
      •    Organiseren van borging binnen het team: werkoverleggen, monitoring, communicatie.
      •    Inrichten van een rapportagestructuur met KPI’s en monitoringsinformatie.
      •    Stimuleren van naleefgedrag en een klantgerichte houding binnen het team.
      •    Monitoren o.a. via de KPI’s of we doen wat we hebben afgesproken.
      •    Opleverrapportage met aanbevelingen.   

      Gevraagde ervaring en competenties
      Ervaring:
      •    Aantoonbare ervaring met het herstructureren of optimaliseren van toezicht- of handhavingsteams binnen gemeenten.
      •    Ervaring met verandertrajecten in een bestuurlijke context.
      •    Bekendheid met het werken met Rx.Mission en digitale zaakgerichtheid is een pre.
      •    Inhoudelijke kennis van VTH-processen (Omgevingswet, WKB, etc.).
      Competenties:
      •    Analytisch en planmatig sterk.
      •    Verbindend en communicatief vaardig, weet mensen mee te nemen in veranderingen.
      •    Resultaatgericht met gevoel voor bestuurlijke en organisatorische verhoudingen.
      •    Hands-on en pragmatisch: je denkt én doet.
      •    Digitale denker met oog voor procesinrichting en gebruiksvriendelijkheid.

      De professional werkt nauw samen met teamleden, teammanager en functioneel beheer.
      Er is ruimte om voort te bouwen op bestaande formats, procesbeschrijvingen en werkwijzen van het team Omgevingsverzoeken.
      Beschikbaarheid voor (fysieke) aanwezigheid op locatie bij belangrijke overleggen is gewenst.


       

      Deel deze aanvraag

      Plaats jouw bieding op Striive

      https://login.striive.com/

      Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

      Privacy Preference Center